Tuesday 17 May 2011

Double standard.

Kalau tak salah gua hari ni adalah hari Wesak.

Dengar cerita hari ni penganut fahaman budha meraikan hari kelahiran, pencerahan dan matinya budha tu sendiri. Dah tu sebelum budha tu lahir saper yang pegang jawatan sebagai tuhan ni? Pandai pandai la korang usaha cari jawapan dia. Gua tak nak komen sangat pasal gua tak ambik kelas fahaman budha masa gua sekolah dulu.

Yang gua nak cerita kat sini tentang pekerja yang bekerja dikala insan lain bergembira mendapat percutian selama sehari. Celaka, dah macam karang novel gua punya ayat..

Gua kena kerja hari ni.
Kenapa?
Sebab kampeni yang gua kerja ni mengamalkan gaya hidup kapitalis. Double standard macam haram. Yang berpangkat eksekutif ke atas saja yang bercuti hari ni. Bawah pada tu kena bekerja.Yang level eksekutif ni pulak majoritinya adalah kaum cina.
Nampak?
Ok, ini hari Wesak.
Orang yang berfahaman budha bercuti.
Tapi ada juga kaum cina yang bukan eksekutif bekerja hari ni.
Jadi gua pun buat kesimpulan.





***






Cina cina bukan eksekutif yang ada kat tempat kerja gua ni berfahaman budha hadhari. Diorang tak ngam sangat dengan fahaman lama.

No comments:

Post a Comment